Rīgas pašvaldības Izglītības jaunatnes un sporta departamenta Bērnu un jaunatnes pārvaldes Interešu izglītības nodaļas darbinieki.

Kas ir bēbīšu skola?

Ar nosaukumu «bēbīšu skola» parasti saprot vietu, kur satiekas mazuļi, kas vēl neapmeklē bērnudārzu. Šeit kopā ar saviem vecākiem, vecvecākiem vai auklītēm viņi satiek vienaudžus, lai iepazītos, kopīgi padarbotos, iemācītos ko jaunu, attīstītu prasmes.

Ne visi bēbīšu skolu vadītāji ir sajūsmā par šo nosaukumu, jo tas, viņuprāt, ir virspusējs, jo neko neizsaka. Tāpēc bēbīšu skolas mēdz «paslēpties» zem visdažādākajiem nosaukumiem – attīstības centrs, radošā studija, estētikas skola u.tml.

Lai arī kāds būtu nosaukums, bēbīšu skoliņām ir vienojošas iezīmes – neliela grupa, intensīvs, radošs darbs (bērnam kopā ar pieaugušo, kas viņu atvedis), nodarbes, kas rosina attīstību. Retā skoliņā piedāvā ko ļoti atšķirīgu no citām.

Vai bēbītim vajadzīga skoliņa?

Nevajadzētu satraukties, ka bēbīšu skolas apmeklēšana nav iespējama praktisku iemeslu dēļ. Piemēram, tāpēc, ka tuvākā skoliņa atrodas blakus pilsētā. Jo – tas nav obligāts pasākums. Mazulis neuzaugs mazāk attīstīts vai komunikabls, ja nebūs apmeklējis bēbīšu skoliņu!

Nevajag arī pārdzīvot, ja skoliņā bērnam kaut kas neizdodas tik labi kā citiem. Te nav vietas konkurencei, jo katrs bērns attīstās savā tempā un ritmā. Ja mazulis vispār negrib iesaistīties piedāvātajās nodarbēs, nevajag viņam neko uzspiest. Varbūt labāk nedaudz nogaidīt ar bēbīšu skolas apmeklēšanu.

Turklāt, pirms izlemt par labu bēbīšu skolas apmeklēšanai, derētu sev pajautāt – ko TIEŠI es vēlos no tās saņemt pati/pats un ko gūt bērnam? To formulējot, būs vieglāk izvēlēties.

Iemesli, lai sāktu vest bērnu uz skoliņu, var būt dažādi – vēlme savest bērnu kopā ar vienaudžiem, māmiņai pašai izrauties no mājas ikdienas un satikt sev līdzīgi domājošas sievietes. Varbūt mazuli vest uz skoliņu vēlas tētis, lai tās apmeklēšana kļūtu par viņu abu kopīgo pasākumu.

Bēbīšu skolā vecākiem tiešām ir iespēja smelties pozitīvas emocijas un veltīt nedalītu uzmanību savam mazulim (kas ikdienā bieži vien ir grūti), aprunāties ar citu mazuļu vecākiem, iemācīties kaut ko jaunu – ko tādu, kas noder, arī darbojoties ar mazuli mājās. Tāpēc mēdz teikt, ka bēbīšu skolas vairāk vajadzīgas vecākiem nekā mazuļiem.

Kādas mēdz būt bēbīšu skoliņas?

·        Vērstas uz daudzpusīgu attīstību. Tādas ir lielākā daļa bēbīšu skolu. Tas nozīmē, ka nodarbību laikā mazuļi kopā ar pieaugušajiem, kas viņus atveduši, klausās mūziku, rotaļājas, vingro, dejo, zīmē utt. To, kas tieši konkrētās skolas nodarbībā tiek darīts, nosaka tās izstrādātā programma.

·        Ar konkrētu ievirzi (piemēram, muzikālu). Nodarbībās uzmanība tiek veltīta tikai konkrētajai sfērai. Ja tā ir skoliņa ar mūzikas ievirzi, nodarbību laikā mazuļi klausās mūziku, dzied, spēlē ritma instrumentus utt.

·        Ar reliģisku ievirzi. Tas, ka skoliņa piesaistīta kādai draudzei vai pārstāv kristīgu iestādi, ne vienmēr nozīmē, ka nodarbības saistītas ar reliģiju vai to apmeklētājiem jāsaistās ar konkrēto draudzi vai ticību.

·        Ar alternatīvās pedagoģijas ievirzi (piemēram, valdorfpedagoģijas vai Montesori pedagoģijas pasniedzēju vadītas grupiņas). Ir arī tādas bēbīšu skolas, kas savās programmās izmanto dažādus alternatīvo pedagoģiju elementus. Tad svarīgi, cik zinoši ir nodarbību vadītāji.

·        Ar akcentu uz mammas vajadzībām. Latvijā tās nav izplatītas, tomēr pa laikam tādas grupas tiek organizētas. Šajās nodarbībās īpaša vērība tiek pievērsta mazuļa mammai un viņas vēlmei komunicēt ar citām sievietēm, kurām ir bērni līdzīgā vecumā.

Kam pievērst uzmanību, izvēloties skoliņu savam mazulim?

·        Pamata informācijai. Kāda veida skoliņa tā ir? Ko bērni dara nodarbībās? Ko nodarbību laikā dara vecāki? Vai tiek īstenota īpaša programma? Vai ir reliģiska ievirze, kā tā izpaužas? Cik bērnu darbojas vienā grupiņā? Kāda vecuma bērni tie ir?

·        Praktiskajiem jautājumiem. Kur atrodas bēbīšu skolas telpas? Vai ir autostāvvieta? Vai ir, kur atstāt bērna ratiņus? Kā kursē sabiedriskais transports? Cik liela ir maksa par nodarbību? Kādos laikos notiek nodarbības?

·        Informācijai par drošību. Kādas ir telpas, kurās notiek nodarbības? Vai tajās nevar ienākt kāds no malas? Vai bēbīšu skola īsteno licencētu programmu? Ja tā ir privāta iestāde bez licences – vai bēbīšu skolas pasniedzēji ir pietiekami kvalificēti? Ja bēbīšu skola darbojas pašvaldības pakļautībā esošā bērnu un jauniešu interešu izglītības centrā, tai atsevišķa licence nav nepieciešama, jo tā jau īsteno interešu izglītību. Privāta iestāde var saņemt pašvaldības izsniegtu licenci interešu izglītības īstenošanai vai Izglītības ministrijas izsniegtu licenci pirmsskolas izglītības īstenošanai.

Vēl daži ieteikumi!

·        Izvēloties skolu, neklausīties ko stāsta citi, bet pārbaudīt pašiem! Jebkura informācija ir subjektīva – kas vienam nepatīk, otram var būt pats labākais!

·        Ja ir plānots vest mazuli uz privāto bērnudārzu, bet līdz tam – uz bēbīšu skolu, ir vērts pārbaudīt, vai izvēlētā bērnudārza telpās nedarbojas bēbīšu skola. Tad bēbīšu skolas apmeklēšana mazajam būtu labs iesākums bērnudārza gaitām. Uz grupiņu mazulis jau dotos pazīstamā vietā, kas saistās ar pozitīvām emocijām.

·        Daudzus jautājumus var noskaidrot, vien aizejot uz pirmo nodarbību. Un tikai tad pēc izjūtām un mazuļa reakcijas lemt, vai šī skoliņa būs īstā. Lēmumu var pieņemt emocionāli – ja patīk, tātad viss kārtībā. Ja šķiet, ka kaut kas «īsti nav labi», vai arī uzreiz ir skaidrs, kas neapmierina – kāpēc tērēt savu laiku un naudu? Tāpēc var noderēt ieteikums uzreiz neiegādāties abonementu, bet par pirmo nodarbību samaksāt atsevišķi, lai nesanāk nopirkt «kaķi maisā».

LĪGA TAUBE, bērnu un jaunatnes radošo spēju attīstības centra «Namiņš» Mārupes filiāles direktore, VITA KALNIŅA, ģimeņu psiholoģiskā atbalsta centra «Līna» direktore, LĀSMA BAŠTIKA, kristīgi izglītojošā bērnu un jaunatnes centra «Matejs» bēbīšu skolas vadītāja, ELLA UMBLEJA, mūzikas studijas «Orff» pasniedzēja.